מידות אורך שונות

היכולת של בעלי מקצוע מתחומים רבים לבצע את עבודתם ולהעביר מידע בין זה לזה, תלויה בשפה משותפת. שפה זו היא שפת יחידות המידה. בישראל, כמו ברוב העולם, השפה המשותפת של יחידות המידה נקבעת על פי השיטה המטרית, אשר נפוצה כמעט בכל מקום למעט בארצות הברית. במאמר זה נסקור מידות אורך שונות, ונסביר את ההבדל בין מדידת שטח, אורך ונפח של פריט כלשהו.

 

יחידות מידה המשמשות למדידות אורך

גם נגרים מקצועיים, עם ותק של עשרות שנים במקצוע, עלולים למצוא את עצמם טועים בנוגע לאורכם של הקרשים אשר הכינו מבעוד מועד כדי לבנות רהיט שלם. הדרך היחידה להתמודד עם התופעה, היא מדידות חוזרות ונשנות, וסימון של האורכים השונים כבר בעת ייצור החלקים. יחידות מידה המשמשות למדידת אורך הן חיוניות למגוון תחומים. בין אם מדובר על בנייה, על מדידת מרחקים בתחרויות ספורטיביות, או על תכנון של גני אירועים ושדות חקלאיים, חשוב מאוד לוודא שהאורך שנקבע מראש אכן זהה לביצוע בפועל. המטר, הוא יחידת המידה הבסיסית בכל מה שנוגע לקביעת אורכים. סנטימטר אחד, הוא למעשה מאית מהמטר, וקילומטר, הוא אלף מטרים, בדיוק כמו שקילוגרם הוא אלף גרם. ישנן הטיות שונות בשימוש ביחידת המידה מטר, כתלות בדובר. סוחרי בדים למשל, נוטים להשתמש בביטוי מטר רץ, אשר משמעו מדידה מתמשכת של חומר גלם תוך כדי פריסתו, כמו בדים.

 

יחידות מידה המשמשות למדידת נפח

יחידות המידה המשמשות למדידת אורך הן שימושיות מאוד, אך לעיתים קרובות הן לא מספיקות בשביל עבודות מסוימות. כאשר מתכננים שטח אחסון בבית למשל, כמו ארון בגדים חדש, לאורכו של הארון אין משמעות רבה. גם ארון באורך של מאה מטרים יהיה לא מספק, אם הנפח שלו יהיה זעיר. לכן, חשוב מאוד להכיר גם את יחידות המידה המשמשות למדידת נפח. כאשר מדברים על נפח, לרוב מדברים בליטרים. ליטר אחד, מכיל עשרה סנטימטרים מעוקבים של נפח. זוהי למעשה קובייה שלמה, כאשר כל אחת מפאותיה היא באורך עשרה סנטימטרים. קוב שלם, מתאר קובייה דומה, כאשר כל אחת מפאותיה היא מטר אחד, ו-CC מתארת קובייה כאשר כל אחת מפאותיה היא באורך של סנטימטר בודד.

 

יחידות מידה המשמשות למדידת שטח

לעיתים קרובות, אין צורך בחישוב של הנפח התלת ממדי, ומספיק למדוד את השטח הדוד ממדי אשר תופס פריט ספציפי. כאשר מתכננים בית למשל, לרוב גובה התקרה הוא לא משמעותי בבדיקת ההיתכנות להצבת פריט מסוים, ומספיק לבדוק את השטח שהוא יתפוס מרצפת החדר. יחידות מידה המשמשות למדידת שטח כוללות מטר רבוע. מדובר בשטח שאורכו מטר, ורוחבו גם הוא מטר. בתחום הנדלן, נפוץ השימוש במילה דונם. משמעות המילה בישראל, היא שטח של אלף מטרים רבועים, כלומר שטח שגודלו שווה למלבן שצלעו האחת מטר, והשנייה קילומטר שלם.

 

איש מקצוע

אולי תאהבו גם את:

הסלון
5 רעיונות לעיצוב הסלון

הסלון הוא מרכז הבית והלב הפועם של מרחב המחייה שלנו. הסלון הוא המקום בו נבלה הכי הרבה, ונרצה שיהיה הכי נוח ופונקציונלי עבורנו. אבל יחד

קרא עוד »