מהם דיני צבא?

במדינת ישראל מאז 1986, השנה בה חוקק חוק שירות הביטחון, על כל תושב ישראל שמלאו לו 18 להתייצב לשירות צבאי למשך הזמן שנקבע לו על פי החוק. בעת הכניסה אל המערכת הצבאית, מתחילים לחול מספר דינים שנקראים גם דיני צבא או פקודות מטכ"ל. חוקים אלו חלים בנוסף על חוקי המדינה. אבל מה זה בכלל דיני צבא? ועל מי חלים דינים אלו? התשובות בכתבה שלפניכם. 

 

דיני צבא – פקודות מטכ"ל

דיני צבא או פקודות מטכ"ל הוא השם שניתן לאוסף החוקים שעל כל חייל בין אם בשירות סדיר, קבע או מילואים לפעול על פיהם. חוקים מוכרים בתחום זה הם חוק 7 שעות שינה שעל המפקדים של כל חייל לספק לו. גם חוקי ההופעה הצבאית והדיגום שקובעים את הופעתו הראויה של החייל בתוך הבסיס ומחוצה לו הם דיני צבא.

הפרה של חוקים אלו עלולה לגרום לעונש שינתן לחייל על ידי מפקדיו או אפילו במקרים קיצוניים למשפט צבאי שאף עלול להיגמר בישיבה בכלא. בכדי להיות מיוצג במשפטים צבאיים, יש צורך בעורך דין עם התמחות בדיני צבא. אם אתם זקוקים לעורך דין שכזה, עורכת הדין יעקב גביש תשמח לעמוד לשירותכם.

 

מה התפקיד של דיני צבא?

מכיוון שצה"ל הוא ארגון עצום בגודלו, ומכיוון שנוספים אילו בכל יום חיילים רבים, נוצר צורך בקביעת כללים אחידים שיעזרו להתנהל אל מול החיילים החדשים ואל מול החיילים הוותיקים כאחד. מטרותיהם המרכזיות של דיני הצבא הן למנוע שימוש לרעה בכוח שניתן למפקדים על החיילים החדשים, ויצירת אחידות בין כלל יחידות הצבא בכל הקשור להתנהלות תקינה בו.

חשוב לציין שלמרות שדיני הצבא אמורים להיות חשופים לכלל החיילים המשרתים בו. לעיתים קרובות ישנם חיילים שלא הוסברו להם חלקים גדולים מהזכויות שלהם במערכת הצבאית, דבר שעלול לגרם לפגיעה בזכויות המגיעות להם.

 

עורך דין צבאי – להתמצא במבוך

האופי היררכי של צה"ל וכמות החיילים הגדולה שמשרתים בו, עלולה לעיתים להוביל אצל החייל הפשוט לתחושה של הליכה במבוך. קשה עד בלתי אפשרי למצות את כלל הזכויות שמגיעות לכם בתור חיילים בלי ייצוג של עורך דין עם התמחות במשפט צבאי. לכן אם אתם עומדים בפני משפט צבאי, כדאי לכם לשקול שכירה של עורך דין מקצועי עם התמחות בדיני צבא.

עורך דין שכזה יעזור לכם להבין מה הן הזכויות שמגיעות לכם בתור חיילים וכמו כן יפעל אל מול הגורמים הרלוונטיים בכדי לעזור לכם לקבל אותן במלואם.

 

דיני צבא – סיכום

מאז 1986 ישנה חובה על כל אזרח ישראלי בן 18 להתייצב לשירות בצבא. בכדי להתמודד עם כמות החיילים הגדולה וליצור אחידות בניהם נכתבו דיני הצבא או חוקי מטכ"ל בשמם האחר. מטרתם של חוקים אלה היא יצירת אחידות ושמירה על הזכויות של החיילים המשרתים בצבא ההגנה לישראל.

חוקי צבא

אולי תאהבו גם את:

הסלון
5 רעיונות לעיצוב הסלון

הסלון הוא מרכז הבית והלב הפועם של מרחב המחייה שלנו. הסלון הוא המקום בו נבלה הכי הרבה, ונרצה שיהיה הכי נוח ופונקציונלי עבורנו. אבל יחד

קרא עוד »