חובת הנימוק במכתב הפיטורים – מה חשוב לדעת?

החוק בישראל לא מחייב את המעסיק לפרט מה הסיבה לפיטורי עובד במכתב שבו הוא מודיע לו על כך, אך אכן קיימת חובת הנימוק במהלך השימוע. במאמר הבא נסביר מה המשמעות של זה מבחינת המעסיק וכיצד ניתן לפעול בצורה חוקית ומסודרת

המטרה של מכתב פיטורים היא להודיע לעובד על כוונת המעסיק לפטר אותו, כדי לאפשר לו להיערך בהקדם לקראת אובדן מקור ההכנסה שלו. החוק בישראל מחייב כל מעסיק להגיש מכתב פיטורים והוא אף קובע שעליו למסור לו אותו ידנית ובתקופה של 30 ימים לפני כניסת הפיטורים לתוקף.

באופן כללי, על המעסיק להיערך מראש להגשת מכתב פיטורים והוא יכול לאסוף מידע אמין דרך אתר כמו https://liatfaigel-law.co.il שעוסק בנושא. כך למשל ניתן להבין שעל המעסיק חלה חובת הנימוק – אולם הוא לא חייב לממש אותה במכתב הפיטורים עצמו, אלא יכול לשמור אותה אל מעמד השימוע.

 

מהי חובת הנימוק?

חובת נימוק בפיטורים היא חובה מוחלטת שחלה על כל מעסיק, בלי קשר לתפקיד של העובד, לוותק שלו או לנוסח של מכתב הפיטורים. באופן כללי, המטרה של חובת הנימוק היא לצמצם את הפגיעה בעובד במהלך הפיטורים. כפועל יוצא מכך, פיטורי עובד ללא נימוק מבוסס יהיו פיטורים לא חוקיים והעובד אף יכול לתבוע בגינם את המעסיק שלו.

מנגד, חובת הנימוק כאמור אינה כלולה במכתב הפיטורים עצמו. המעסיק יכול כמובן לציין את הנימוק לפיטורים במכתב הפיטורים, אך הוא לא חייב בכך על פי החוק. בהמשך, החוק מחייב את המעסיק לנמק את הפיטורים במסגרת הליך השימוע.

 

מה הקשר בין חובת הנימוק לבין הליך השימוע?

הליך השימוע יוצא לדרך אחרי הגשת מכתב פיטורים והוא אמור לאפשר לכל עובד לשטוח את טענותיו בפני המעסיק. מבחינת החוק, הליך השימוע יכול באופן עקרוני להטות את הכף ולגרום לכך שבסופו של דבר העובד לא יפוטר. אז כדי שהעובד יידע איזה טענות להעלות, הוא צריך לדעת מה הסיבה לכך שהוא פוטר. זו חובת הנימוק ולכן היא חלה על המעסיק באופן מלא.

במילים אחרות, אחת המטרות של הליך השימוע היא לאפשר למעסיק לנמק את הפיטורים. הליך השימוע יכול לכלול את טענות שני הצדדים, אולם אחד הדגשים העיקריים הוא על חובת הנימוק. כאשר העובד יודע למה הוא פוטר, קיים סיכוי גבוה יותר לכך שהוא גם יוכל להגן על עמדתו ואולי אף למנוע את הפיטורים ואת אובדן מקור ההכנסה.

 

מה קורה אם המעסיק לא מקיים את חובת הנימוק?

מעסיק שלא מקיים את חובת הנימוק במסגרת הליך השימוע חושף את עצמו לתביעה בבית הדין לעבודה. במקרים כאלה, הדבר הנכון לעשות מבחינת המעסיק יהיה לגייס עורך דין שמתמחה בדיני עבודה ויכול להגן עליו.

 

מנהל מצביע לעובד לצאת מחוצה

אולי תאהבו גם את:

הסלון
5 רעיונות לעיצוב הסלון

הסלון הוא מרכז הבית והלב הפועם של מרחב המחייה שלנו. הסלון הוא המקום בו נבלה הכי הרבה, ונרצה שיהיה הכי נוח ופונקציונלי עבורנו. אבל יחד

קרא עוד »