השלכות הרישום הפלילי צבאי על חיי האזרחות

השלכות הרישום הפלילי צבאי על חיי האזרחות

אם נניח לרגע את צה״ל בצד, כל עבירה בגינה מורשע אדם כוללת רישום פלילי ונשארת שם לשנים ארוכות ומכתימה את שמו של האדם. רישום פלילי יכול להשפיע מאוד על מהלך חייו של האדם וישנם מקצועות מסוימים הדורשים הצגת תעודת יושר המעידה כי לאדם אין רישום פלילי. ברור שאף אחד לא רוצה רישום פלילי. עכשיו בואו נחזור לנושא הצבאי – כמו בחיי האזרחות, גם חיילי צה״ל אשר ביצעו והורשעו בעבירות זוכים לרישום פלילי למשך שנים ארוכות.

הרישום הפלילי נמצא במאגרי המשטרה לאורך שנים ארוכות, בכפוף לתקופת ההתיישנות הקבועה בחוק והיא נגזרת של סוג העבירה. רישום פלילי הוא סטיגמה אשר יכולה להשפיע בכל נקודת זמן ובכל מקרה של חייכם, בעבודה, לימודים וחיים אישיים.

לא כל עבירה המתרחשת במהלך השירות הצבאי גוררת איתה רישום פלילי; בדרך כלל העבירות הגוררות איתם רישום פלילי הן אותם העבירות שגוררות רישום פלילי גם באזרחות, כמו למשל עבירות סמים, עבירות מין וכו׳. אך בהחלט ישנן עבירות צבאיות אשר יכולות לגרור רישום פלילי כמו למשל עבירת העריקות שהיא עבירה ייחודית לצבא אך עלולה לגרום רישום פלילי.

טלבר צבא נוסף

רישום פלילי מופחת

מכיוון שישנן עבירות צבאיות הגוררות רישום פלילי אך בנסיבות אחרות של חיי אזרחות הן אינן גוררות רישום פלילי ניתן להגיד שיש כאן אפלייה או חוסר פרופורציה בעצמת הענישה. על מנת לתקן מצב זה הוכנס בשנת 2011 תיקון לחוק השיפוט הצבאי; על פי התיקון ניתן לבצע רישום פלילי מופחת. רישום פלילי מופחת כשמו כן הוא, זהו רישום פלילי פחות חמור ואין לו השלכות ארוכות טווח ומרחיקות לכת כמו רישום פלילי רגיל. רישום פלילי מופחת אינו פוגע באפשרויות התעסוקה העתידיות של החייל והוא יכול לעבוד בשירות הציבורי או במקצועות כמו עריכת דין הדורשות יושר. בניגוד לרישום פלילי רגיל אשר תקופת ההתיישנות שלו עשויה להגיע לחמש עשרה שנה, רישום פלילי מופחת הוא לתקופה של חמש שנים אשר לאחריה הוא בדרך כלל נמחק לחלוטין. אך כמובן שלא כל עבירה צבאית גוררת רישום פלילי מופחת, במקרים רבים מדובר ברישום פלילי רגיל.

טלבר צבא

מחיקת רישום פלילי

קיימת פרוצדורה למחיקת רישום פלילי אך יש להבהיר כי אין מדובר במחיקה מוחלטת. במידה והוחלט על מחיקת רישום פלילי הדין הוא בדיוק כמו רישום פלילי שחלה עליו התיישנות; הוא עדייו רשום אך רק גופים מעטים זכאים לגשת למידע וכך מופחתת ההשפעה של הרישום הפלילי על מהלך חייו של בעל הרישום הפלילי. כמו כן קיימות עבירות שלא ניתן למחוק עבורן את הרישום הפלילי. בקשה למחיקת רישום פלילי היא בקשת חנינה אותה יש להגיש לנשיא המדינה. יש להגיש בקשה מנומקת בצירוף מסמכים רלוונטיים.

אולי תאהבו גם את:

הסלון
5 רעיונות לעיצוב הסלון

הסלון הוא מרכז הבית והלב הפועם של מרחב המחייה שלנו. הסלון הוא המקום בו נבלה הכי הרבה, ונרצה שיהיה הכי נוח ופונקציונלי עבורנו. אבל יחד

קרא עוד »